مصرف سالانه فست فود در ایران چقدر است؟

طی دو دهه اخیر بازار غذاهای فوری فزونی یافته است .تحقیقات جامعه آماری در اواخر سال 98 نشان می‌دهد، ارزش این بازار به 16 هزار میلیارد تومان رسیده است و قطعا بسته بندی فست فود در این بازار داغ یک ارزش پیشنهادی ویژه به شمار می‌رود.

پتانسیل حوزه فست فود بیش از این حرف هاست. امروزه هنگامی که در خیابان قدم بزنید، با فاصله‌های نزدیک به هم رستوران‌ و کافه‌هایی را می‌بینیم که عرضه کننده این خوراکی‌های خوشمزه هستند. اینجا اول ماجراست و بسته بندی فست فود در فروشگاه‌های مواد غذایی و حتی سوپر مارکت‌های کوچک نیز یافت می‌شود.

روانشناسی تبلیغاتی بسته بندی فست فود

روانشناسی تبلیغات، تمام جوانب تولید و انتشار و بازخورد تبلیغات و مارکتینگ را با استفاده از دیدگاه روانشناسی بررسی و پیش بینی می‌کند. مبحث مهمی که در این علم مطرح است تاثیر نوع بسته بندی بر مخاطب است.

با استناد به این سخن در صورتی که بسته بندی بهتر و شگفت انگیزتری نسبت به دیگر رقبا به بازار عرضه کنید، احتمال تاثیر بر احساسات مخاطب و در نتیجه خرید از برند شما بیشتر است.

بسته بندی فست فود بر چه مبنایی انتخاب می‌شود؟

اگر صاحب یک رستوران هستید یا غذاهای فوری خود را به فروشگاه‌ها عرضه می‌کنید به نحوه انتخاب صحیح بسته بندی فست فود بسیار دقت کنید.

ملاک‌های زیادی برای بررسی پیش روی شماست که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. در نظر داشته باشید. به غیر از این موارد مشورت با متخصصین بسته بندی و کارتن سازی راه نجات کسب و کار شما در عرصه پررقابت و تنگاتنگ غذاهای فوری است.

1- بسته بندی بر مبنای نوع

اینکه برند شما ارائه دهنده چه نوع غذای فوری است ، در انتخاب مدل بسته بندی فست فود تاثیرگذار است. برای مثال همه شما می‌دانید جعبه‌ای که برای پیتزا استفاده می‌شود مناسب قرار دادن ساندویچ در آن نیست؛ یا درون بسته بندی سیب زمینی جایی برای همبرگر نیست.

هرچند در ادامه اشاره می‌کنیم که چشم‌گیر و متفاوت بودن می‌توان برگ برنده شما باشد، اما بدون داشتن علم بسته بندی فست فود و تجربه کم ، بسته بندی هوشمندانه‌ای نخواهید داشت.

2- بسته بندی بر اساس مدل برند

هنگام سفارش طراحی کارتن سازی نکته‌ای که باید به یقین مورد بررسی دقیق قرار گیرد، حجم و ابعاد بسته بندی فست فود است. این مورد به برند شما و مدلی که به بازار عرضه می‌کنید وابسته است.

مثلا قطر پیتزای دو نفره برند x پس از پخته شدن 30 سانتی متر می‌باشد و این در حالی است که برند y پیتزاهای دونفره‌ای با قطر 40 سانتی متر دارد.

بی‌توجهی به این مورد برای شما گران تمام خواهد شد. زیرا از طرفی انتخاب جعبه‌ای که خیلی بزرگتر از محصول باشد هزینه‌های متریال تولید را بیش از نیاز افزایش می‌دهد و همچنین ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر بسته بندی که کوچک‌تر از محصول باشد به بافت و ظاهر مواد غذایی آسیب می‌رساند. علاوه بر این در صورتی که بسته بندی فست فود به علت فشار محکم نباشد، ماندگاری غذا را کم می‌کند.

3- جنس به کار رفته در بسته بندی فست فود

متریالی که در طراحی و تولید جعبه غذاهای فوری به کار می‌برید از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس‌هایی مرسوم برای این کار آلمینیومی یا مقوایی و کارتنی می‌باشد.

همانطور که در بیشتر مغازه‌ها و رستوران‌ها می‌بینید غالب اوقات برای بسته بندی فست فود از کارتن و مقوا استفاده می شود که دلایلی در پس خود دارد.

استفاده از بسته بندی مقوایی و کارتن غذای فوری چه مزایایی دارد؟

اگر از کنار همه چیز ساده نگذریم پیشرفت چشم‌گیری می‌کنیم. آیا هنگام انتخاب بسته بندی از خود پرسیده اید دلیل استفاده از هر جنس چیست؟ چرا رستوران‌های غذای فوری از بسته بندی پلاستیکی استفاده نمی‌کنند؟ آیا دلایلی پشت این کار نهفته است یا حاصل سلیقه شخصی بوده و پس از آن متداول شده است؟

1- قیمت مناسب

بسته بندی فست فود مانند پک عطر و ادکلن نیست که مشتری تا سال‌ها از آن نگهداری کند. این بدان معنا نیست که کاربر به جعبه پیتزا توجهی نمی‌کند یا جهت بهره بردن از مزیت رقابتی نباید به خاص بودن بسته بندی توجه کرد.

جعبه‌های کارتنی و مقوایی قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به دیگر متریال‌ها دارند. جعبه پیتزا و ساندویچ و دیگر غذاهای فوری، هرچقدر هم خاص باشد راهی سطل زباله می شود. پس این جنس، گزینه‌ای اقتصادی برای کسب و کار شما است.

2- سازگار با محیط زیست

اگر گمان می‌کنید میزان آلودگی که زباله‌های پلاستیکی و کاغذی در یک سطح قرار دارند سخت در اشتباهید. کاغذ و مقوا به نسبت پلاستیک آلودگی بسیار کمتری ایجاد می‌کنند.

روزانه هزاران بسته بندی فست فود تولید و راهی بازار می‌شوند. وقتی پک همه این غذاها را در کنار هم بگذاریم، متوجه میلیون‌ها تن زباله‌ای که در سال تولید می‌شود خواهیم شد. حداقل عملی که در این راستا می‌توان انجام داد استفاده از بسته بندی کارتنی است تا خطر کمتری برای محیط زیست داشته باشد.

3- رعایت پرتوکل‌های بهداشتی

بهداشت بسته بندی فست فود و دیگر مواد غذایی مهم‌ترین ویژگی است که باید در اولین اولویت برسی گردد.

یکی از مواردی که انتخاب کارتن را نسبت به پلاستیک ممتاز می‌کند، واکنش شیمیایی کم با غذا است. از آن‌جایی که بیشتر غذاهای فوری به صورت داغ دلیوری و سرو می‌شود نمی‌توان از هر پلاستیکی برای بسته بندی فست فود استفاده کرد زیرا با غذا به شدت واکنش شیمیایی می‌دهد و سرطان‌زا است.

حتما قبل از عقد قراردارد در حوزه بسته بندی و کارتن سازی از رعایت کامل بهداشت جعبه اطمینان حاصل کنید. خرسنیم که تمامی دستگاه‌ها و پرسنل مجموعه ممتاز کارتن برای حفظ سلامتی هم وطنان خود به قوانین سخت‌گیرانه بهداشتی پایبند هستند.

برسی چند نکته ظریف اما مهم

1- دقت کنید که بسته بندی فست فود استاندارد باشد تا غذا زود سرد و خشک نشود.

2- با بسته بندی کارتونی خلاقیت به خرج دهید و طرح‌های تازه‌ای روی آن پیاده کنید. به عنوان مثال بسته بندی برای ارائه یک اسلایس پیتزا و دیگر مواردی که به ذهن شما می‌رسد.

3- جهت برندسازی لوگو کسب و کارتان را روی جعبه انواع غذا حک کنید.

4- با طراحی ست تجاری و تزئین تمامی جعبه‌های غذا، پاکت ارسال، جعبه دستمال کاغذی و دیگر موارد با یک تم مشخص و اصولی، بهتر از رقبا جلوه کنید.

5- حتما قبل تولید انبوه، نسخه آزمایشی بسته بندی را تست کنید و از کیفیت و کارایی آن اطمینان حاصل نمایید.

6- مشورت با یک مجموعه کارتن سازی جهت بسته بندی فست فود به شما کمک می‌کند تا تمام جوانب لازم را برسی کنید تا خرید اقتصادی و در عین حال مفیدی داشته باشید.

7- سرچ مستمر داشته باشید. گوگل و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیس بوک را زیر و رو کنید. در سوپر مارکت، رستوران، فروشگاه و به طور کلی همه مکان‌ها به بسته بندی توجه بیشتری داشته باشید تا ذهن شما از ایده پردازی در این بخش سرشار شود.

8- هنگام انتخاب طرح روی جعبه برای نوشته‌ها از فونت رسمی استفاده نکنید و به نوعی انتخاب شما بین گزینه‌های فانتزی باشد تا احساس راحتی را به مخاطب القا کنید.

نمونه‌ موفق بسته بندی فست فود در جهان

بدون تردید در هر عرصه نمونه‌های موفقی وجود دارند که خلاقیت آن‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. با جست و جو در این مثال‌ها برای کسب و کار خود ایده پردازی کنید و لیستی از الگوهای قابل اجرا تدوین ببینید.

بسته بندی‌ رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد

مک دونالد روزانه به بیش از 70 میلیون مشتری در سر تا سر جهان پاسخ می‌دهد. این برند نوآوری‌های زیادی در بسته بندی فست فود به خرج می‌دهد که هدف آن به غیر از حفاظت از غذا، کاهش ضایعات است.

فونت روی پک‌های مک دونالد نیز در نوع خود جالب و سرگرم کننده است و در عین سادگی، شیکی منحصر به فردی دارد.

بسته بندی‌های برند KFC

KFC مرغ سوخاری، سیب زمینی و سانویچ‌های مرغ مشهوری در دنیا دارد. این برند نیز مانند مک دونالد سعی در به حداقل رساندن ضایعات حاصل از بسته بندی فست فود دارد.

این مجموعه با یک شرکت بسته بندی و کارتن سازی همکاری می‌کند و این نشان از اهمیت ویژه بسته بندی در هر کسب و کار و کیفیت است. آیا kFC و مک دونالد قادر به طراحی و بسته بندی از طرف تیم قدرتمند خود نبودند؟ بدون شک می‌توانستند اما کار را به کاردان سپردن نتیجه بهتری را در پی‌خواهد داشت. یک مجموعه کارتن سازی علم و تجربه‌ای دارند که در عرض یک شب قادر به فراگیری آن نخواهید بود.

اشتهای مشتریان را کور نکنید

اهمیت بسته بندی فست فود بسیار بالا و زیرکانه است. برای متفاوت بودن در این صنعت نیاز به هزینه هنگفتی نیست کمی خلاقیت، فکر باز و مشورت را می‌طلبد.

با استفاده از بسته‌های غیر اصولی و زشت که باعث سرد شدن غذا و هزاران مشکل دیگر می‌شود، اشتهای مشتریان را کور نکنید. از جنس خوب اما اقتصادی استفاده کنید. به نوع محصول برندتان توجه داشته باشید.

اگر آینده نگر هستید و به سختی قصد برندسازی و حضور فعالانه در بازار دارید باید از بسته بندی‌هایی که سازگار با محیط زیست هستند، استفاده کنید. برندهای مطرح مثل kFC و مک دونالد نیز به همین کار روی آورده‌اند.

بسته بندی فست فود به عالی ترین نحو ممکن حق شماست. با عجله زیاد و بدون مشورت آن را از خود محروم نکنید.

همین حالا تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهکارهای خلاقانه پیش روی شما بگذارند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *